„Nem vagyunk mindannyian arra hivatottak, hogy rendkívüli dolgokat hajtsunk végre,
hanem arra, hogy nagyon egyszerű hétköznapi munkát végezzünk rendkívüli szeretettel…"
Jean Vanier
Kedves Látogató!
Tisztelettel és szeretettel köszöntöm Önt a Játékforrás oldalán!
Grósz Tünde vagyok, a Sárbogárdi Zengő Óvoda fejlesztő óvodapedagógusi területen szakvizsgázott óvodapedagógusa.
Intézményünk székhelyén évek óta végzem a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség körébe tartozó (BTMn) gyermekek egyéni fejlesztését,akiknek iskolaérettségük eléréséhez nem elégséges a hagyományos óvodai fejlesztés. Kiscsoportos formában fejlesztő foglalkozások megszervezését, vezetését végzem, a Pedagógiai Szakszolgálat által készített Szakértői vélemény alapján javasolt fejlesztési területekre építve.
Az egyéni fejlesztés olyan hatékony nevelői befolyásolás, ami támaszt nyújt a gyermek fejlődési sajátosságaihoz igazodva, biztosítva hozzá az aktuálisan fejlődő pszichés funkciók kibontakoztatásához megfelelő szociális környezetet. Egyrészt jelenti a részleges elmaradások kompenzálását, másrészt a domináló képességek intenzív fejlesztését.
Az egyéni fejlesztő foglalkozásokon részt vevő gyermekek érdekében fejlesztések, innovációk befogadására, adaptálására, kezdeményezésére, saját ötleteim megvalósítására, a fejlesztés és a megalapozott, szakszerű vizsgálatok egymást támogató hatásának kiaknázására törekszem.
A fejlesztés kapcsán korrekciót igénylő gyermek hatékony óvodai fejlesztése csak korszerű team munkában hozhat eredményt. Az együttműködés fontos résztvevője a szülő, a gyermek óvodapedagógusa, a velük való kapcsolat. A gyermek fejlődésére a legnagyobb hatást a családi nevelés jellege gyakorolja, az óvoda tudatos, célirányos fejlesztő munkájánál fogva fokozza a segítő családi nevelés hatását, a birtokában levő speciális módszereknek, szakmai tudásnak felhasználásával. Az ideális tárgyi feltételek, a kiscsoportos formában történő fejlesztés olyan tényezők, amelyek egyes gyermekek számára optimálisabb feltételeket teremtenek, mint a gyermek nagyobb létszámú csoportba ágyazottan történő fejlesztése.
Az egyéni fejlesztések szervezésekor fontos, hogy megfelelő hangsúlyt helyezzek a differenciált, egyéni bánásmódra és fejlesztésre. A további fejlesztés menetét a gyermekek haladásához ütemezem. Érdemes várni, hisz az érési folyamatok nem sürgethetőek. Amíg például a gyermeknek alapvető téri problémái vannak, szinte lehetetlent kérünk tőle, mikor azt akarjuk, hogy tanuljon meg olvasni.
A mindenkori fejlesztés akkor lesz a leghatékonyabb, ha precízen tudjuk, hogy mit kell fejlesztenünk, és mivel akarjuk fejleszteni. Egy-egy játék nagyon sok területen fejleszt, de a legtöbbjüknél jól körülírható a fő hatás.
A „Játékforrás” célja: - A BTMn gyermekek fejlődéséhez kapcsolódó rövid elméleti ismeretek átadása és az ahhoz kapcsolódó néhány játék segítségével igyekszem könnyebbé tenni a nehézségekkel küzdő gyermekek számára az óvodai életet, útmutatót nyújtok a velük való bánásmódra, megismerhetik a fejlesztésük lehetőségeit.
A tanulási zavarok megelőzése, korrekciója szakember feladata, ám pedagógusok, szülők egyszerű játékokkal, a szabad mozgás örömének biztosításával sokat tehetünk ellene.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Játékforrások
1. Játékforrás: A mozgás szerepe a gyermeki fejlődésben, mozgásos életmódra nevelés
2. Játékforrás: A mozgásfejlesztés területei
3. Játékforrás: A testtudat fejlesztése (testkép, testfogalom, testséma)
4. Játékforrás: Egyensúlyérzékelés fejlesztése
5. Játékforrás: Az alapmozgások koordinációjának javítása
6. Játékforrás: A téri tájékozódás fejlesztése
7. Játékforrás: Finommozgás fejlesztése
8. Játékforrás: Megismerő funkciók fejlődése, fejlesztése, fejlesztő gyakorlatok
9. Játékforrás: A térészlelés - térbeli viszonyok felismerésének fejlesztése
10. Játékforrás: Figyelem, megfigyelőképesség (vizuális és auditív figyelem)
11. Játékforrás: Emlékezet (vizuális és auditív, rövid távú és hosszú távú emlékezet)
12. Játékforrás: Gondolkodás (csoportosítás, analízis-szintézis, ok-okozati összefüggések)
13.Játékforrás: Gondolkodás (lényegkiemelés,különbségek,változás megfigyelése,hiányok pótlása stb.)
14.Játékforrás: Játékok készítése, barkácsolása az újrahasznosítás lehetőségével
15.Játékforrás: Játékötletek
16. Játékforrás: Játékötletek2.
17. Játékforrás: Játékötlet3.
18. Játékforrás: Játékötlet 4.
19. Játékforrás: Játékötlet5.